Ne plac inceputurile, sunt mereu pline de speranta si de entuziasm. La fiecare inceput de an ne propunem sa fim mai buni, mai prosperi, sa ne distram mai mult, sa avem mai multa grija de noi insine si de cei din jur.

Ne facem liste cu lucrurile pe care vrei sa le realizam si liste cu ce vrem sa devenim, ne schimbam uneori lookul si ne detasam de ce ne-a placut mai putin in anul precedent. Nu de putine ori legam schimbarile de atitudine dorite cu unele ce tin de aspectul si imaginea noastra, tocmai pentru ca rezultatele acestora din urma sunt imediate si vizibile.

In mare parte din cazuri, listele raman doar atat – liste. In definitiv, nimeni nu-si propune o schimbare mica: un job nou, un abonament la sala de care sa ne tinem, o dieta de la care sa nu ne abatem, mai mult timp pentru activitatea X sau Y – aproape toate tin de o modificare majora de comportament. Pana si schimbarea stilului in care ne imbracam presupune un efort considerabil (mai ales unul financiar). Colac peste pupaza, daca schimbarea dureaza prea mult sa se intample, ne plictisim, ne demotivam si renuntam la a mai aspira la ea.

Imagini pentru resolutions list

 

“New Year’s Resolutions” – istoria mai putin cunoscuta a unui obicei vechi

Promisiunile pe care ni le facem de Revelion noua insine sunt intruparea moderna a unor ritualuri vechi de cand lumea oamenilor. Acum mai bine de 4,000 de ani, Babilonienii sarbatoreau echinoctiul de primavara cu o sarbatoare de 12 zile – Akitu. De Akitu, populatia agrara a Babilonului se ruga zeilor pentru o recolta bogata si un an fertil, promitand la schimb sa isi achite toate datoriile, financiare sau de alta natura. Intr-un fel, cereau zeilor exces de bunastare si promiteau echilibru social. Cerere specifica, promisiuni specifice.

Egiptenii si, mai tarziu, Romanii, urmau sa continue traditia si sa modifice perioada in care ea avea loc. Obiceiul s-a pastrat oarecum intact in Europa pana in Evul Mediu, cand liderii crestinatatii au decis sa ii altereze manifestarile pagane si sa il aduca mai aproape de doctrina-i. Rugile catre zei pentru prosperitate au fost inlocuite cu rugaciuni si promisiuni de respectare a valorilor crestine in schimbul fericirii – cererile si promisiunile deveneau nespecifice. E greu sa cuantifici in actiuni “voi fi mai bun cu aproapele meu” si “as vrea sa fiu mai fericit”.

Imagini pentru akitu

 

De ce nu ne tinem de promisiunile de Anul Nou

Pe scurt, pentru ca ne setam obiective prea complicat de atins. Sa presupunem, de dragul exercitiului, ca ti-ai propus ca in acest an sa te concentrezi pe cariera. “Vreau un job mai bun”, “Vreau un salariu mai mare”, “Vreau un post cu mai multa sonoritate”, toate sunt aspiratii care ascund foarte multa munca. Efort pe care nu suntem neaparat dispusi sa il si depunem. Spre exemplu, pentru “un job mai bun” s-ar putea sa ai nevoie sa:

  • participi la cursuri de pregatire/ certificare
  • iei mai multe proiecte freelance care sa iti dea abilitati noi
  • cauti saptamanal pozitii deschise la care sa aplici
  • faci networking

E incomod. Si rapeste din magia unei dorinte puse intr-un moment dominat de alcool, artificii, voie buna si oameni zambind. Un job mai bun presupune niste schimbari comportamentale pe care e posibil sa nu le vrei sau pentru care sa nu fii pregatit inca.

Cum sa te tii de o promisiune pe care ti-ai facut-o tie insuti

Cel mai important lucru pe care trebuie sa il faci e sa ai un moment de sinceritate cu tine insuti – sa alegi un lucru pe care vrei sa il schimbi si sa il definesti foarte clar. Sa asterni pe hartie toate lucrurile de care ai avea nevoie ca sa iti atingi scopul si toate piedicile care iti vin in minte. Spre exemplu, daca vrei sa slabesti, prajiturile mirifice facute de mama ta pot fi o piedica.

Imagini pentru fat man wants to lose weight

Odata ce stii clar unde vrei sa ajungi, ce iti trebuie si de ce trebuie sa te feresti, pasul urmator este sa descrii cu lux de amanunte cum ai putea sa integrezi obiectivul ales in viata de zi cu zi. Continuand exemplul cu slabitul – un potential adjuvant ar fi limitarea caloriilor consumate (nu uita sa consulti un nutritionist!). Aici ai mai multe optiuni – daca ai o dieta oarecum constanta si mananci portii la fel de mari tot timpul, poti renunta la o parte din fiecare portie. Sau iti poti instala o aplicatie in care sa iti notezi caloriile consumate si sa nu depasesti o limita auto-impusa. Orice ai face, trebuie sa iti fie la indemana – daca te astepti sa iti fie usor sa sari de la “pizza in fiecare seara” la “post intermitent”, s-ar putea sa ai o surpriza. Neplacuta. Obiectivul tau ar trebui sa iti creezi un obicei de suport, ceva care sa devina cu usurinta automatism si care sa te ajute – indirect – sa iti atingi obiectivul central. Daca vrei ca in 2018 sa citesti mai mult, obiceiul de suport ar putea fi sa citesti macar 10 pagini in fiecare seara, dupa ce te-ai bagat in pat (3650 de pagini intr-un an inseamna cel putin 8 carti). Poti incepe cu The Power of Habit – Charles Duhigg explica toate astea mai bine decat orice articol de pe net. La fel si Hooked, a lui Nir Eyal.

Un al treilea lucru pe care ar trebui sa il faci ar fi sa te asiguri ca nu uiti ce obiectiv ai. Promisiuni ca “anul asta o sa slabesc”, pe care ni le facem cand suntem odihniti, sunt greu de tinut dupa o zi extenuanta la job, cand “acasa” inseamna odihna si comfort, iar odihna si comfortul sunt sinonime cu prajiturile mirifice ale mamei. Umple-ti casa cu salate si supe si hummus si lapte degresat.

Fa in asa fel incat sa iti fie nu numai usor sa te tii de promisiune, dar si greu sa uiti ca ai facut-o. (Psst! Poti sa te folosesti si de o euristica mentala ca sa trisezi).

 

 

Fa-ti o statueta cu tine si scrie, la baza ei, ceva care sa te motiveze. Pune-o intr-un loc vizibil sau acolo unde tii prajiturile.
Te ajutam si noi cu o reducere de 40% ca de inceput de an. Trebuie doar sa folosesti codul IAN-40.

[activecampaign form=1]

Deci… ce ti-ai propus sa faci anul asta?